دانشگران طرح تحول شهرستان سرباز
آخرين مطالب
لينک دوستان
>
لوگوي همسنگران
طراح قالب

دعوت از خیرین سلامت برای همکاری با بیمارستان نورافشار عقد تفاهمنامه مشترک میان بیمارستان نورافشار و کمیته ملی المپیک ٢ و نیم‌میلیارد تخفیف درمانی به بیماران نیازمند در‌سال گذشته حرکت روزنامه «شهروند» در جهت اهداف جمعیت هلال‌احمر

حسام خراسانی|  بیمارستان فوق‌تخصصی نورافشار اولين بيمارستان بازتواني و پزشكي- ورزشي در سطح منطقه است كه تحت توليت جمعيت هلال‌احمر جمهوري اسلامي ايران و با حمايت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران اداره مي‌شود. زمین این بیمارستان را در‌ سال ١٣٣٩مرحوم نورافشار با كليه متعلقات وقف جمعيت هلال‌احمر کرد. سال‌های بعد، با تغییر کاربری کلنگ احداث بیمارستان عمومی نیز توسط مرحوم نورافشار زده و در‌سال ١٣٥٥ با وسعت حدود ٤٥٠٠ مترمربع و با بخش‌هاي تخصصي جراحي ارتوپدي، توانبخشي، فيزيوتراپي، هيدروتراپي، آزمايشگاه و راديولوژي افتتاح و راه‌اندازي شد. پس از انقلاب، مدیریت بیمارستان مدتی در اختیار وزارت بهداری و بهزیستی قرار داشت و در طول جنگ تحمیلی نیز تحت نظارت بنیاد شهید، مکانی برای مداوای مجروحان جنگی بود. پس از جنگ با پیگیری‌های انجام شده توسط مسئولان وقت جمعیت هلال‌احمر، بیمارستان نورافشار در تاريخ ١٣٧٩ مجدداً در اختیار جمعیت قرار گرفت، اما با توجه به فرسودگی بیمارستان، تصمیم به نوسازی و توسعه بیمارستان گرفته و چندین طرح برای راه‌اندازی آن ارایه شد. کاربری بیمارستان از بیمارستان عمومی به تخصصی تغییر یافت و درنهایت این بیمارستان در اردیبهشت‌ماه ١٣٩٢ به‌عنوان اولین بیمارستان بازتوانی و پزشکی- ورزشی خاورمیانه مجدداً راه‌اندازی شد. درحال حاضر بیمارستان نورافشار به‌عنوان معتبرترین بیمارستان فوق‌تخصصی به واسطه ارایه بالاترین مراقبت‌های ایمن، باکیفیت و بیمار محور در سطح کشور شناخته می‌شود. به همین منظور گفت‌وگویی با دکتر امین شاهرخی، مدیرعامل این بیمارستان داشته‌ایم. دکتر شاهرخی در این گفت‌و‌گو به هدف اصلی بیمارستان نورافشار که توانبخشی است اشاره می‌کند و از موانع پیش روی رشد و توسعه این حوزه درمانی در کشور می‌گوید. آنچه در ادامه می‌آید، شرح این گفت‌وگو است.

 موافق هستید گفت‌وگو را با این سوال که «بیمارستان نورافشار مشخصا چه هدفی را در حوزه سلامت دنبال می‌کند؟» آغاز کنیم؟
بله؛ بیمارستان فوق تخصصی نورافشار یک بیمارستان با هدف و رسالت خاص است؛ هدف و رسالتی که منحصربه‌فرد است. از این جهت می‌گویم منحصربه‌فرد که در این زمینه هیچ ارگان و سازمانی به دلیل پیچیدگی‌ و تخصصی بودنِ کار، حاضر به قبول مسئولیت نیست. این مسئولیت هم مسئولیت توانبخشی است؛ مقوله‌ای که پیچیده، سنگین و هزینه‌بر است که البته به عقیده من بیمارستان نورافشار و به‌طور کل جمعیت هلال‌احمر از زیر بار این مسئولیت رو سفید درآمده است.
 بر مبنای چه مواردی عملکرد هلال‌احمر در این حوزه را موفقیت‌آمیز می‌دانید؟
دلیل موفقیت فرآیندی است که در این مجموعه تعریف شده است؛ به‌طور مثال بیمارستانی که در این‌جا احداث شده یکی از بی‌نظیرترین بیمارستان‌ها در کشور ایران و حتی در خاورمیانه است. شما جست‌وجو کنید، ببینید بیمارستانی با عنوان فوق‌تخصصی توانبخشی پیدا می‌‌کنید یا خیر؛ من به جرات می‌گویم هیچ جای ایران چنین بیمارستانی پیدا نخواهید کرد.
 سوالی که این‌جا مطرح می‌شود این است که اصلا چرا رسیدگی به حوزه توانبخشی در کشور ما مغفول مانده؟
دلیلش این است که توانبخشی یک فرآیند پرزحمت و بسیار پر هزینه است و سازمان‌های بیمه‌گر از این موضوع فرار می‌کنند. عدم پوشش کامل سازمان‌های بیمه‌گر از درمان توانبخشی بزرگترین مانع پیش روی این حوزه درمانی است.
 این مسأله چه تبعاتی می‌تواند به دنبال داشته باشد؟
به مسأله بسیار مهمی اشاره کردید. شما ببینید جامعه هدف‌ این موضوع چه کسانی هستند؛ محروم‌ترین افراد. مثالی برای شما می‌زنم؛ بچه سالمی که متحول می‌شود در کنار تمام سختی‌هایی که دارد؛ چه شادابی و نشاطی به خانواده خود می‌بخشد؟ خانواده با یک انگیزه مواجه است و با همین انگیزه کودک را پرورش می‌دهد؛ اما یک کودک توان‌یاب که به دنیا می‌آید، از همان روز اول خانواده‌اش دچار افسردگی می‌شود، خب این مسأله خیلی است. افراد این خانواده‌ها در فقر مطلق زندگی می‌کنند و دچار افسردگی هم می‌شوند. دیگر نیازی به گفتن ندارد که باید از این خانواده‌ها حمایت کرد. متاسفانه سازمان‌های بیمه‌گر از این مسأله فرار می‌کنند. این سازمان‌ها دوست ندارند هزینه بیماری را بدهند که به صورت دوره‌ای درمان و پروسه درمان او دايما تکرار می‌شود. این‌جا وظیفه دولت‌هاست که وارد شوند و با ارایه لوایح حمایتی و قانونی مسأله را حل کنند. پس از حل این مانع می‌توان با سرعت بیشتری در زمینه توسعه توانبخشی در کشور گام برداشت.
 به توسعه امر توانبخشی در کشور اشاره کردید؛ پیشنهاد خاصی برای تحقق این امر دارید؟
جمعیت هلال‌احمر پایه‌گذاری خوبی در این حوزه کرده و می‌تواند به‌عنوان یک الگو مورد بررسی قرار گیرد.
 روند درمانی توانبخشی در بیمارستان نورافشار چگونه است؟
بیمارستان نورافشار یکی از بازوان موفق جمعیت هلال‌احمر در حوزه سلامت است. یکی از خصوصیات خوبی که این بیمارستان دارد این است که ما در زمینه توانبخشی پروسه درمان کاملی داریم؛ یعنی تمام ابزارهای توانبخشی در این بیمارستان موجود است:  فیزیوتراپی، گفتار درمانی، آب درمانی، اتاق عمل مجهز و ...
  با توجه به این‌که بیمارستان نورافشار یک موقوفه است؛ آیا تسهیلاتی هم برای بیماران
کم بضاعت درنظر گرفته می‌شود؟
همان‌طور که اشاره کردید بیمارستان نورافشار یک بیمارستان موقوفه است. هنوز هم که حدود ٥٠‌سال از وقف این بیمارستان گذشته، الحمدلله از مسیر وقف خود خارج نشده است. یک ناظر همواره از طرف واقف بر عملکرد بیمارستان نظارت می‌کند. اداره اوقاف نیز موضوع را پیگیری می‌کند که آیا این ملک در حیطه وقف کار می‌کند یا خیر. ما از کودکانی که دارای مشکل مالی هستند که معمولا اکثر مراجعه‌کنندگان هم جزو این دسته قرار می‌گیرند حمایت می‌کنیم؛ این حمایت می‌تواند تا سقف صددرصد نیز صورت بگیرد.
 بیمارستان نورافشار با مشکل مالی خاصی مواجه شده؟
تا الان بیمارستان نورافشار مشکلی مالی خاصی نداشته و به نوعی عنایات خداوند متعال به این بیمارستان موقوفه باعث شده تا هزینه با درآمدها برابری داشته باشد. در‌سال گذشته نزدیک به
٢ و نیم‌میلیارد تخفیف درمانی به نیازمندان ارایه شد و پیش‌بینی می‌شود این رقم امسال به ٣ تا ٤‌میلیارد برسد. با توجه به این تخفیف‌ها امسال ممکن است با مقداری کسری بودجه مواجه شویم. این موضوع با توجه به تجهیزات درمانی‌ که ما خریداری می‌کنیم و هزینه آن ‌که به صورت اقساطی پرداخت می‌شود، می‌تواند مشکل‌ساز شود.
 خیرین حوزه سلامت کمکی به بیمارستان می‌کنند؟
این مرکز تاکنون هیچ کمکی از خیرین سلامت دریافت نکرده و تا الان هزینه و درآمدها برابر بوده است. ولی همان‌طور که گفتم با افزایش تخفیف‌ها یک مقدار با کسری بودجه مواجه خواهیم شد و طبیعتا نیازمند کمک خیرین به این بیمارستان موقوفه هستیم.
 برنامه‌ای برای تعامل با خیرین حوزه سلامت دنبال می‌کنید؟
ما یکی، دو نوبت با رئیس سازمان داوطلبان هم صحبت كرديم؛ تفاهمنامه‌ای دراین‌باره آماده شده تا از کمک‌های مردمی و ظرفیت موجود در این سازمان استفاده کنیم. اما تا به حال هیچ‌گونه مبلغی در قالب خیرین سلامت به این بیمارستان پرداخت نشده است.
 با ان. جی. او‌های فعال در حوزه سلامت چطور؟ برنامه مشترکی با این جمعیت‌ها داشته‌اید؟
بله، رابطه خوبی با ان. جی. اوهایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، داریم؛ آنها مددجویان خود را به بیمارستان معرفی می‌کنند و توقع تخفیف‌های فوق‌العاده دارند؛ ما هم سعی می‌کنیم با ارایه تخفیف‌های لازم به درمان مددجویان بپردازیم. ما در اين زمینه فعالیت چشمگیری داشته‌ایم و این موضوع را جزیی از وظایف خود می‌دانیم و به آن پایبند هستیم؛ اما خب همین موضوع هم برای بیمارستان هزینه‌بر است و کمک خیرین حوزه سلامت را می‌طلبد.
 یکی از اهداف بیمارستان نورافشار که در این سال‌ها دنبال کرده، توسعه حوزه پزشکی- ورزشی است؛ شعاری هم در این سال‌ها با عنوان «بیمارستان نورافشار، دومین خانه ورزشکاران» عنوان شده؛ در این خصوص چه برنامه‌هایی دارید؟
بخش پزشکی- ورزشی یک بحث جدید است که نیازمند حمایت بیشتر است. ما دو هفته پیش میزبان دکتر کیومرث ‌هاشمی، مدیرعامل کمیته ملی المپیک بودیم. جناب ‌هاشمی به بیان مشکلات پیش روی ورزشکاران پرداختند. ایشان درخواست داشتند تا ما بتوانیم درخصوص پوشش درمانی ورزشکاران اعزامی به المپیک آتی خدماتی ارایه دهیم. ما هم اعلام آمادگی کردیم تا با حمایت از این ورزشکاران، المپیک پر افتخاری را داشته باشیم.
 چه برنامه‌ای را در جهت تقویت دانش علمی کادر درمانی بیمارستان دنبال می‌کنید؟
ما در راستای ارتباط علمی و تقویت علمی، همایش‌های علمی با نهادهای مختلف برگزار می‌کنیم. در آینده نزدیک هم قرار است انجمن زانو یک همایش بین‌المللی در این بیمارستان برگزار کند.
 به عنوان سوال پایانی، عملکرد رسانه‌ها خصوصا روزنامه شهروند را در حوزه سلامت چگونه ارزیابی می‌کنید؟
من «شهروند» را روزانه مطالعه می‌کنم و پیگیر اخبار و اطلاعات منتشر شده در این روزنامه هستم. یک پیشنهاد هم داشتم که روزنامه خط سیر خود را ادامه دهد و درگیر روزمرگی‌ها و مسائل سیاسی نشود و به رسالت خود که همان اهداف آرمانی جمعیت هلال‌احمر است، بپردازد. من از مسئولان روزنامه شهروند تشکر می‌کنم و تقاضا دارم تا با در نظر گرفتن شیوه نقادی و خبررسانی خاص به ارایه اخبار حوزه معاونت سلامت و توانبخشی این مجموعه که یکی از مهم‌ترین بخش‌های هلال‌احمر است، بپردازند.

منبع:هفته نامه پیام هلال




برچسب‌ها:
[ 9 / 6 / 1394برچسب:, ] [ ] [ دانشگران شهرستان سرباز ]

درباره وبلاگ

دانشگران طرح تحول شهرستان سرباز
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 366
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1